Verlaten

11 oktober 2013 - Mono Lake, California, Verenigde Staten

Wakker geworden tussen de dennenbomen en rondrennende eekhoorntjes bij het ontbijt. Blijft leuk! Yosemity was het oorspronkelijke plan voor vandaag, maar die is nog dicht, dus voor plan B doorgereden naar Mono Lake om de natuurlijk gevormde Tufa's in en om het water te bekijken. Een soort door mineralen gevormde torentjes. Mooi om te zien. Daarna zijn we naar het spookstadje Bodie gereden. Over een ongeveer 16 kilometer lange off road hobbelweg, waar we ook maximaal 16 kilometer per uur konden rijden, anders trilde de hele camper uit elkaar. Maar dat had als voordeel dat we rustig van het uitzicht konden genieten en op sommige stukken ook handsfree konden rijden. En dan ineens uit het niets een compleet dorp, tussen de heuvels, in de "middle of nowhere".
Een oud goudstadje (op z'n hoogtepunt 10.000 inwoners) ergens rond 1870 gesticht en verlaten in 1940. Indrukwekkend om te zien dat in de meeste huizen nog meubels stonden en andere spullen. Een nog volledig ingerichte winkel, zelfs de etalage. Brandbluskarren in de brandweerkazerne, en gewoon nog de fiches op de roulettetafel in het café. Echt alsof iedereen is opgestaan en vertrokken. Heel bijzonder!
Het landschap is minstens net zo bijzonder. Droog, vrij kaal en stoffig woestijnlandschap, met op de achtergrond besneeuwde bergen. Heel tegenstrijdig voor ons gevoel. Sterker nog, in en rond Bodie lag zelfs ook nog hier en daar sneeuw van enkele dagen terug. Voor de kenners onder ons is het een soort: little house on the prairie meest Everwood.
Daarna over een andere stuk kortere hobbelweg (wisten we dat maar op de heenweg) terug richting Mono Lake gereden.
Inmiddels in het donker een campsite gezocht waar we nu weer lekker aan de Skip bo gaan, dus morgen volgt de nieuwe tussenstand.

Groetjes Dennis en Chris