Nederland en Italië: als 2 druppels water.....

12 september 2017 - Agerola, Italië

Letterlijk! En ook iets meer dan 2 druppels. We hadden al gehoord dat het in Nederland spookte qua weer en we hoopten er hier onderuit te komen. De waarheid was echter anders. Met bakken kwam het uit de hemel en hele straten veranderde in modderwegen. Welkom in Italië :-)

Afgelopen vrijdag landde we na een klein uurtje vliegen op Napels AirPort. We hadden haast, we wilden graag voor het donker aankomen bij de agriturismo. Zou moeten lukken.... alleen was ook hier de werkelijkheid anders. In plaats van een autoverhuur op het vliegveld (zoals in de beschrijving stond) werden we in een shuttlebus gepropt om er 5 minuten weer uitgelaten te worden. Een heel terrein vol met nieuwe botsauto's. Want dat zijn huurauto's hier (net als alle andere auto's overigens). Er zijn geen auto's zonder schade te vinden. Onze auto (Toyota Yaris. Gelukkig want de wilde ons, met 3 koffers, in een Fiat 500 proppen) heeft ook al de nodige krassen en deukjes. En mist zelf de beschermkap van de buitenspiegel. Geen probleem volgens het verhuurbedrijf, rijden maar.

Aangekomen op de snelweg wordt het pas echt leuk. Een afrit verandert binnen no time in een 3 baansweg. En daartussen slingeren de scooters. Na de snelweg snel de bergen in. Zoveel bochten achter elkaar, je zou er gek van worden. En echt, dat wordt je ook. Van plakkende en toeterende Italianen. Gelukkig hebben we geen stickers van het verhuurbedrijf op de auto zitten dus het is niet te zien dat we toeristen zijn.
De ontvangst was zeer hartelijk ondanks het late tijdstip. Snel alles in orde maken en slapen!

Zaterdag een grote wandeling gemaakt door de bergen richting Positano. De weg was schitterend en we hebben genoten van de vele uitzichten. Het aantal traptreden in mijn leven heb ik in een dag verhoogd met 1800 stuks. Daar kan geen sportschool tegenop.

Voor zondag was veel regen voorspelt. Alleen gelukkig niet gezien tot aan het begin van de avond. 'S ochtends bij het ontbijt kwamen we erachter dat de eigenaresse jarig was. Of we 's avonds mee wilde eten, als een soort familie. Dat laten we ons natuurlijk geen twee keer zeggen. Afijn we gingen met z'n zevenen gezellig, als familie, mee. Ik heb nog nooit 9! gangen gegeten. De ene nog lekkerder dan de andere. Alleen jammer voor Dennis dat er bijna overal kaas in, op, of bij zat.

Over de maandag kunnen we kort zijn. Hollands weer! In de regen vertrokken naar Positano. Geheel droog de berg afgelopen, via enkele honderden trappen, geluncht en toen.... begon het weer te regenen. Met een paraplu de trappen weer op richting de auto. Net toen we in de auto zaten barstte het pas echt los. De zondvloed was er niets bij. Gelukkig reden we op een berg :-) maar het leek wel of we een boot hadden. 'S avonds meegegeten in de Agriturismo. Ditmaal 4 heerlijke gangen. En voor Dennis ditmaal zonder Italiaanse melkproducten.

Voor dinsdag een hele planning gemaakt alleen er geen rekening mee gehouden dat de Sita Sud haar dienstregeling had aangepast. Het is immers al naseizoen. Kortom tussen 9.30 en 12.00 rijdt er geen bus en voor die van 09.20 waren we net te laat. Dan maar lopen naar Amalfi. Het aantal trappen heb ik dit keer niet geteld. Gelukkig gingen ze allemaal naar beneden. Het oorspronkelijke plan, vanuit Amalfi door doorreizen naar Ravello, hebben we ook laten varen. Lekker rustig aangedaan in de naamstad van de kust. Om 16.00 kwam de bus naar Agerola op het busstation aan. Om 16.45 stonden we er nog. Er is maar 1 weg vanuit Amalfi naar Agerola. En je raadt het al.... ook een grote file. Tel daar een grote bus bij op en je komt met bijna drie kwartier vertraging op je eindbestemming aan. Soms verlang je terug naar de NS. Ook al is de trein ook overvol.

Morgen maar weer eens met de bus naar Amalfi om vanuit daar weer een wandeling door de bergen te maken. Vroeg opstaan want de laatste bus voor het middaguur vertrekt immers al om 09.20!

Tot de volgende keer!

Dennis & Chris

1. WDGM Van Berlo:
    12 september 2017
    Ja, zo maak je wel wat mee he. Tot nu toe valt het hier overigens wel mee met het weer. Voor morgen wordt er een herfsdtstof. Voorspeld. Veel plezier nog de rest van jullie vakantie.
  2. Erika:
    12 september 2017
    Heerlijk om zo jullie verhaal te lezen. Tsja nu begrijp je Dennis dat ik niet durf te fietsen in Italië met de kids. Ze zijn echt gek daar. Mijn kinderen hebben het er nog over over de spookrijder op de snelweg en de scooter die overal door heen scheuren, terwijl sommige ook nog eens op hun telefoon zitten. Kortom dan is het straks weer heerlijk om terug te zijn in ons kneuterige landje. Geniet van jullie vakantie en wij maken ons inderdaad op voor de eerste herfststorm (meteorologisch gezien) in Nederland. Ciao....