De oudheid viert hoogtij

19 september 2017 - Vico Equense, Italië

Hadden we al verteld dat onze gastvrouw Julia rondjes rijdt met haar auto op de parkeerplaats? Nee? Dat doet ze echt. Voor, zoals ze zelf zegt, de battery of my car. Tijd voor een nieuwe?

In het voormalige klooster, daarna het buitenhuis van de familie Giusso en thans de agriturismo gerund door Julia is veel (heel veel) te zien uit het verleden. Een van de excursies is dan ook een tour door het huis met bezoek aan de zolder. In de ruimte heeft ze alles van de voormalige bankiersfamilie samengebracht. De wieg van haar moeder, oude kleding, oude voorwerpen uit de jaren 1800 tot pakweg 1900 staan en liggen er uitgestald. Het pronkstuk is een jurk van haar oma uit 1850. Geweldig om te zien! Na de zolder breng je een bezoek aan de gang met schilderijen uit pakweg 1724. En geen lullige schilderijtjes overigens, het zijn doeken van 3 bij 5 meter. In de 'woonkamer' gerestaureerde banken, serviezen en een heuse forte-piano uit Napels. Het riante dakterras met uitzicht op de baai van Napels zal ik niet verder beschrijven, vooral veel water en een vulkaan.

In de kelder van het complex een ingerichte  'familie kapel' en een grote feestzaal. Op het complex worden grote (trouw)feesten gevierd. En dan te bedenken dat Julia er maar van Pasen tot ongeveer 1 oktober verblijft. Het complex is niet warm te stoken, alle warmte vliegt rechtstreeks naar buiten.

Maandag, 18 september, de dag van de echte oudheid. Op het programma een bezoek aan Pompeï. De stad die bij de uitbarsting van de naastgelegen Vesuvius bedolven werd onder een asregen. De cultuurbarbaren onder ons zouden het gewoon een hele hoop 'oude stenen' noemen maar dat gaat toch echt te ver. Met een boek vol teksten, foto's en reconstructies en niet te vergeten een kaart kom je toch heel veel te weten over de stad voordat de vulkaan besloot uit te barsten. Volgens de parkeerwachter duurt een bezoek aan Pompei gemiddeld 3 uur. Wij hebben bijna de poort gesloten rond de klok van 18.30 uur, ruim 6,5 uur rondlopen tussen oude stenen en veel, heel veel chinezen. Zouden de restaurants gisteren wel open zijn geweest nu de vereniging van Chinese restauranthouders een dagtocht naar Pompei hadden georganiseerd?

Op de terugweg naar ons museale buitenverblijf zijn we, echt Italiaans, sushi gaan eten. En warempel, het was heerlijk! En koffie met gebak maakte het diner compleet.
Morgen de laatste dag vakantie in Italië. Blijf ons volgen om te vernemen of we ook echt naar Amsterdam.

Fijne avond!